Gedrag is bepalend voor succes in sales
Waarom interne salestrainingen vaak minder effectief zijn dan je denkt.
Gisteren sprak ik met een CCO die leidinggeeft aan een salesteam van 75 professionals. Een indrukwekkende organisatie met een sterke commerciële cultuur. Ze trainden hun mensen zelf — onder leiding van hun eigen managers. En precies daar begon ons inhoudelijke gesprek.
Het klinkt logisch om als organisatie zelf je mensen te trainen. Je kent de markt, de klanten en de context immers beter dan wie dan ook. Maar zodra de leidinggevende die training ook geeft, schuift er iets subtiels maar fundamenteels in de dynamiek: de machtsverhouding.
Want hoe vriendelijk en open de cultuur ook is, de manager blijft degene die over promoties, beoordelingen en ontslag beslist. Die machtspositie beïnvloedt het gedrag van medewerkers. Vaak onbewust. Professionals gaan pleasen, praten je na de mond en vermijden conflicten — niet omdat ze oneerlijk zijn, maar omdat ze zichzelf willen beschermen.
Verkoopkennis en vaardigheden zijn niet genoeg
In datzelfde gesprek hadden we het over het verschil tussen kennis, vaardigheden en gedrag. Veel organisaties investeren volop in kennis (via handboeken, syllabus, e-learnings) en vaardigheden (via rollenspellen, training on the job). Maar gedrag is de sleutel. Gedrag bepaalt hoe iemand die kennis en vaardigheden daadwerkelijk toepast in de praktijk.
Een voorbeeld: een salesprofessional met een hoog sociaal en altruïstisch profiel zal altijd geneigd zijn de relatie boven de deal te stellen. Diegene wil dat de klant zich gehoord voelt, dat het gesprek prettig verloopt. Dat is waardevol — tot het ten koste gaat van de commerciële scherpte.
Is dat fout? Nee. Maar het vraagt om bewustwording. En om coaching die veilig genoeg is om die gedragslaag te verkennen. Dat lukt niet waar de trainer of coach ook de leidinggevende is die over je beoordeling gaat.
Gedrag is de echte succesfactor
Gedrag is altijd leidend in succes. Alleen: gedrag goed in beeld krijgen is een complex vraagstuk. Alleen trainen op kennis en vaardigheden en werken in een goed geoliede organisatie zijn nog steeds geen garantie voor succesvolle salesprofessionals.
Bij MoreProfit houden we ons al 21 jaar bezig met gedrag en prestaties. We weten wat er gebeurt als gedrag, motivatie en context in balans komen — dán ontstaat structurele prestatieverbetering.
Wil je meer weten over hoe en waarom gedrag bepalend is voor succes?
Klik hier voor een terugbelverzoek of bel direct met +31(0)36 5226463.
FAQ – Gedrag, ontwikkeling en commercieel succes
1. Is iedereen ontwikkelbaar?
2. Wat is (sales)gedrag?
3. Hoe duidt MoreProfit gedrag?
4. Waarom is gedrag belangrijker dan kennis en vaardigheden?
5. Waarom is interne training minder effectief?
6. Hoe meet MoreProfit gedragsverandering?
7. Wat levert gedragscoaching concreet op?
- hogere conversiepercentages;
- meer eigenaarschap in teams;
- minder verloop;
- duurzame groei in commerciële prestaties.
Reacties
Een reactie posten