Een Ambassadeur van je bedrijf.
Ambassadeurs maken? Daar word ik blij van!
Het was alweer een tijdje geleden dat ik bij een bedrijf medewerkers mocht trainen om échte ambassadeurs te worden. Maar vorige week was het eindelijk weer zover! En geloof me: dát zijn de trainingen die mij altijd een glimlach bezorgen. Waarom? Omdat ik zie wat het oplevert. Niet alleen voor de organisatie, maar vooral ook voor de mensen zelf.
Want wat bedoel ik eigenlijk met ‘ambassadeurs’?
Ambassadeurs zijn medewerkers die competent gedrag vertonen. Gedrag dat efficiënt en effectief is, en dat tegelijkertijd een duurzame bijdrage levert aan de organisatie. Klinkt mooi hè? Maar wat betekent dat concreet?
Competent gedrag: meer dan alleen ‘je werk doen’
We kennen ze allemaal: medewerkers die hun takenlijst afwerken, netjes binnen de lijntjes kleuren en vervolgens wachten op de volgende opdracht. Prima, maar... waar zit de echte groei? Een ambassadeur denkt verder. Die kijkt niet alleen naar zijn eigen taken, maar naar de organisatie als geheel.
Competent gedrag is gedrag dat:
👉 Efficiënt is: Geen onnodige tijdverspilling, maar slim werken.
👉 Effectief is: Doen wat écht werkt en impact maakt.
👉 Duurzaam is: Niet alleen voor vandaag een oplossing, maar ook voor morgen en overmorgen.
👉 Bijdraagt aan organisatiegroei: Kleine acties met groot effect, die de organisatie vooruit helpen.
Met andere woorden: een ambassadeur gedraagt zich als iemand die trots is op zijn werk en dat ook uitstraalt. Niet omdat iemand het zegt, maar omdat het voelt als vanzelfsprekend.
Het proces: van medewerker naar ambassadeur
Ambassadeurstraining gaat niet over trucjes aanleren of medewerkers ‘omtoveren’. Nee, het draait om bewustwording en gedragsverandering. Het begint met inzicht: “Hoe draag ik eigenlijk bij aan het grotere geheel?” Vervolgens gaan we aan de slag met praktische tools en concrete voorbeelden. Hoe communiceer je? Hoe neem je verantwoordelijkheid? En hoe zorg je ervoor dat jouw werk de organisatie écht vooruit helpt?
De mooiste momenten tijdens zo’n training ning zijn altijd de aha-momentjes. Wanneer iemand zich realiseert: “Wacht eens... als ik dit net een beetje anders aanpak, kan het veel efficiënter én help ik anderen ook nog!” Dat soort inzichten maken van medewerkers ambassadeurs.
Een klantgerichte en klantvriendelijke cultuur
Het resultaat? Medewerkers die zich niet alleen verantwoordelijk voelen voor hun eigen werk, maar ook voor de organisatie als geheel. Dat creëert een klantgerichte cultuur waarin iedereen meewerkt aan groei, en waar mensen met plezier hun beste bijdrage leveren. Geen energieverspilling, geen eilandjes, maar focus op wat écht belangrijk is.
Heb jij ook het gevoel dat jouw team nét dat stapje extra kan zetten? Of wil je een cultuur waarin iedereen denkt en handelt als een ambassadeur? Klik op de link voor een terugbelverzoek. Mail naar: info@more-profit.nl of bel +31(0)36-5226463. Wij ondersteunen je graag om van jouw team een team van ambassadeurs te maken!
Want ambassadeurschap... dát is waar de magie begint. ✨
Reacties
Een reactie posten